Opis predmeta
Kreativne industrije često se nazivaju i kreativnom ekonomijom i predstavljaju skup isprepletenih industrijskih sektora koji se temelje na znanju i koji se fokusiraju na stvaranje i iskorišćavanje intelektualnog vlasništva, što, između ostalog, uključuje brojne sektore, od umjetnosti i zanata, preko oglašavanja i marketiških komunikacija uopšte, do izdavaštva, te tzv, tradicionalnih i novih medija i proizvoda kreiranih u njihovome kontekstu. U okviru nastave na ovom predmetu studenti će se upoznati s ulogom koju kreativnost, umjetnost i mediji imaju u širokom području kreativnih industrija i razmatraće se osnovni podaci o praktičnoj primjeni kreativnih strategija, procesa i metoda u okvirima raznovrsnih oblika ove važne razvojne djelatnosti.
Nakon završetka kursa, student će biti osposobljen da:
-Kritički analizira koncept „kreativne ekonomije“ i njen značaj za savremeno poslovanje;
-Diskutuje o ulozi koju kreativnost, umjetnost i mediji imaju u širokom području kreativnih industrija;
-Praktično primjenjuje kreativne strategije, procese i metode u okvirima raznovrsnih oblika ove važne razvojne djelatnosti.
Course description
Creative industries are often referred to as the creative economy and represent a set of intertwined knowledge-based industrial sectors that focus on the creation and exploitation of intellectual property, which includes, inter alia, a number of sectors, from arts and crafts, through advertising and marketing communications in general. , to publishing, and the so-called, traditional and new media and products created in their context. As part of this course, students will be introduced to the role of creativity, art and media in a wide range of creative industries and will discuss basic information on the practical application of creative strategies, processes and methods in various forms of this important development activity.
Upon the completion of the course, student will be able to:
- Critically analyze the concept of "creative economy" and its significance for modern business;
- Discuss the role that creativity, art and media play in a wide range of creative industries;
- Practically apply creative strategies, processes and methods within various forms of this important development activity.