Opis kursa:
Ovaj predmet ima za cilj upoznavanje studenata sa ključnim događajima, ličnostima i karakteristikama različitih civilizacija u istoriji sa društvenog, kulturnog, ekonomskog i drugih aspekata. Ideja je da se studenti bliže upoznaju sa različitim konceptima i terminima kao što su: globalna istorija, civilizacija, društvo, kultura itd., ali i da steknu osnovna znanja događajima i ličnostima iz različitih epoha kao što su: praistorija, istorija starih civilizacija, srednjovjekovna istorija itd. U okviru ove materije, studenti će učiti o politici, društvu, ekonomiji, kulturnom izražavanju i razvoju najznačajnih civilizacija- drevne i moderne, istočne i zapadne.
Nakon završenog kursa student će biti osposobljen da:
- Razumije proces istorijskih promjena i značaj koncepta vremena i mjesta;
- Poznaje i analizira kontinuitet i promjene u toku istorijskog i civilizacijskog razvoja;
- Razvija sposobnost da određena dešavanja i ličnosti smjesti u relevantni istorijski i civilizacijski kontekst;
- Kritički analizira određene istorijske i civilizacijske fenomene;
- Interpretira i kritički analizira prošlost na temeljima odgovorajućih istorijskih činjenica.
Course description:
This course provide students information about relevant characters, major events and general characteristics of different civilizations (culture, society, economy) through the course of time. Course History of Civilization tends to develop understanding of different concepts such as Global History, Civilization, Society, Culture, Pre- History, Ancient History, Medieval History, etc. More specifically, the focus will be put on the major events of the Stone Age, Early and Late Antiquity, the Middle Ages and early Modernity. Within this context, students will learn about the politics, society, economy and cultural expressions and development of some of the best-known civilizations of the period studied.
Upon the completion of this course, student will be able to:
- Communicate an understanding of the process of historical change and the significance of place and time;
- Demonstrate that they possess a sense of change and continuity over historical time and demonstrate that they possess the ability to place historical events within a relevant historical context;
- Communicate an understanding of the creation, development, and changing nature of historical knowledge and the importance of historical documentation;
- Demonstrate their understanding of historical arguments and evidence and demonstrate that they possess the necessary skills to document historical events and phenomena;
- Construct and communicate a historical argument employing historical facts;
- Demonstrate their ability to construct and defend an argument interpreting the human past based on appropriate historical evidence.